Què aprendrem aquests dies?

L’Escola Lys reflexiona sobre els processos d’aprenentatge durant el temps de confinament i com afectarà això als nens i nenes.

Són moltes les famílies que durant aquests dies de confinament es qüestionen si les nenes i nens perdran el curs, si no arribaran a saber tot allò que tocava o fins i tot, com els afectarà, a la llarga, a nivell acadèmic, el moment que estem vivint.

De tots és sabut, que el fet d’estar confinats a casa no ens permet que l’escola segueixi amb el seu camí natural, ni amb les interaccions i processos d’aprenentatge que allí es construeixen. Però això no vol dir que haguem de sobrecarregar als alumnes amb nous continguts, pràctiques mecàniques i poc reflexives pensant, erròniament, que això farà que no perdin el curs. 

Des de l’Escola Lys, tenim clar que el moment actual ens posa davant d’un nou repte educatiu global que posa de manifest que cal renovar el rols de tots i cadascun dels agents que intervenen en la vida de l’infant. I és en aquest entorn on haurem de valorar què han d’aprendre i que no. 

Com apuntàvem anteriorment, posar el focus en tots els continguts que deixaran d’aprendre i buscar la manera que això no se’ls escapi és fer una interpretació equívoca del context en el que ens trobem. És important doncs, centrar-nos en les oportunitats d’aprenentatge que ens aporta haver de quedar-nos a casa i estar amb la família.

Haurem de posar en valor el fet de que això ens dona l’ocasió de treballar competències personals que faran dels nens i nenes persones amb més autoconeixement, una millor gestió emocional i més capacitat d’implicació amb el món que els envolta. Tenim a les mans l’oportunitat de potenciar l’escolta activa, la capacitat d’empatitzar amb l’altre, el compromís personal, la resiliència, el treball en equip, la millora en l’autonomia personal, l’organització i la planificació, etc. Una infinitat de competències que formen part del currículum ocult de les escoles, que no surten als llibres, però que són bàsiques per al desenvolupament personal, emocional i humà de qualsevol persona.

La manera d’entendre l’educació de l’Escola Lys, es basa en que l’escola ha de ser de vida i per a la vida, potenciant sempre l’aprenentatge vivencial i partint de les necessitats dels nens i nenes. Sent així, haurem de fer l’esforç d’aterrar a les cases de tots i cadascun dels infants per poder oferir-los un acompanyament personalitzat i donar un ventall de propostes educatives prou ampli per a que els nens i nenes puguin seguir construint el seu aprenentatge fomentant la creativitat i potenciant la reflexió i el pensament crític tal i com fem a l’escola però adaptant-nos a aquest nou context i a les necessitats que això genera. 

I el dia que puguem tornar i que tot això hagi acabat, caldrà que l’escola sigui capaç de reinventar-se perquè els infants hauran canviat. No podrem fer veure que tot això ha estat un parèntesis en el recorregut de la seva vida escolar, perquè no ho ha estat. El dia que puguem tornar haurem d’entendre que això que ens està passant és un punt i a part, que cada nen i cada nena vindrà carregat amb una motxilla molt diferent de la que es va emportar l’últim dia d’escola i que, potser, tot allò que se suposava que havien d’aprendre ja no els servirà per res. I un cop més, haurem de reestructurar-nos i posar al capdavant de la llista de prioritats l’atenció emocional i personalitzada dels més petits, que després de tots aquests dies, s’hauran fet grans. 

Escola Lys