LA PARTICIPACIÓ, UNA MANERA DE CRÉIXER

Sovint es tendeix a relacionar els joves amb una certa desgana, però en realitat, a l’escola es donen moltes situacions en les quals han de prendre partit, implicar-se i participar en el seu entorn més immediat.

Eleccions escolars

A la primària ja s’ha treballat la participació dels alumnes en el dia a dia de l’escola. Quin alumne no ha tingut algun càrrec o ha intervingut a les assemblees setmanals de cada curs? Realment, aquesta és la llavor del que després es viu a la secundària.

Els adolescents, sempre vitals, tenen facilitat per il·lusionar-se i són capaços de trobar el seu lloc en un entorn escolar proper, un entorn que sap escoltar les seves propostes.

Quan el claustre de professors és un grup cohesionat, amb objectius comuns i sap crear vincles amb els alumnes, ells se senten part d’aquest equip.

Sabem com d’important és aquest vincle en la seva formació i treballem per a enfortir-lo. Si volem que els nois i noies siguin els responsables del seu propi aprenentatge, cal que siguin autònoms i sàpiguen que els altres agents que hi intervenen també confiem en ells. Per millorar, cal creure que es pot millorar i, per aconseguir-ho, cal generar un ambient de confiança que permeti que se sentin segurs per aprendre.

I són moltes les situacions en què demanem als nostres alumnes que s’impliquin en la vida de l’escola. La seva resposta ens demostra sempre que també en l’adolescència s’il·lusionen i participen activament en tot el que els proposem: l’organització de les celebracions escolars, fer de mediadors d’aula, formar una orquestra… o remoure cel i terra per fer una escola més sostenible.

En definitiva, quan creem oportunitats perquè els alumnes se sentin acollits i escoltats, estem afavorint que puguin tenir iniciativa, ser bons companys i actuar amb honestedat i decisió.

“La participació activa en l’entorn de l’avui serà el compromís amb el món de demà“.

Reunió d’ecodelegats voluntaris

Equip Directiu de l’Escola Els Arcs